Belgen doen ruim kwart online aankopen in het buitenland

Infografiek cross-border online retail in Europa in 2019
Grafiek: Cross-Border Commerce Europe

26,5% van hun online aankopen doen Belgen in het buitenland. Vorig jaar besteedde de Belgische consument 2,6 miljard euro in buitenlandse webshops, liefst 18% meer dan een jaar eerder.

 

In de Europese middenmoot

De populairste buitenlandse "bestemmingen" voor online shoppende Belgen zijn de Nederlandse webwinkels Bol.com en Coolblue, de Chinezen Wish en AliExpress en verder Zalando, Zara, H&M en uiteraard Amazon. Belgen hebben veel vertrouwen in buitenlandse webshops, blijkt uit een onderzoek door belangenorganisatie Cross-Border Commerce Europe.

 

België eindigt daarmee op de achtste plaats in een rangschikking van zestien West-Europese landen (waaronder vooral EU-leden, maar ook buitenbeentjes als Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland).

 

109 miljard euro in Europa

Omgekeerd komt België niet voor in de top tien van landen die in het buitenland verkopen. Dat is logisch, want in landen die zelf geen sterke webshops of onlineplatformen hebben, nemen consument meer hun toevlucht tot internationale retailers. Ook Luxemburg en Ierland zien dat consumenten veel over de grenzen heen kopen, maar hebben geen grote ‘cross-border’ webshops.

 

Duitsland staat in de export-ranking met stip op nummer een, met dank aan onlineleider Zalando. Thomann en Bikester vervolledigen er de top drie van meest internationale webshops. Opvallend: Duitsland levert met 116 het grootste aantal ‘cross-border’ webwinkels af (webshops die in minstens drie Europese landen succes hebben). Daarbij horen zes marktplaatsen en 53 (50%) online ‘pure players’ zonder fysieke winkels.

 

De totale online cross-bordermarkt in de Europese Unie vertegenwoordigde in 2019 een omzet van 108,75 miljard euro, exclusief reizen. De grootste uitdagingen voor consumenten die online over de grens heen bestellen zijn leveringstijden, verkeerd geleverde goederen, beschadigde goederen en het retourbeleid. Gedurende de coronapandemie werden de logistieke uitdagingen nog veel prominenter, zag CBCommerce.