RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Retail na corona? “Het einde van globale waardeketens,” zegt Rik Vera (nexxworks)

icon
Algemeen28 augustus, 2020

(update) Hoe ga je als retailer om met de gigantische uitdagingen die het coronavirus met zich meebrengt? Tijdens de RetailDetail Days gaan we op zoek naar antwoorden. Voor Rik Vera is dit alvast duidelijk: we evolueren naar een wereld van ecosystemen.

 

Over ankerpunten en handvatten

“Laat ik meteen met ‘het ding’ beginnen: Covid-19. Het was de versnelling van wat eigenlijk al lang gaande was en we misschien wel voelden, maar niet wilden zien. Namelijk dat de toenemende digitalisering van de samenleving ertoe geleid heeft dat de samenleving en de klant veranderd zijn en dat retailers dus moesten zoeken naar nieuwe vormen van interactie met hen. Het Oude Normaal is niet meer en het Nieuwe is er nog niet. We gaan een (lange) periode van zoekend ondernemerschap tegemoet waarbij er nood is aan een ankerpunt en een aantal handvatten…”
 

Dat zegt Rik Vera, die partner is bij nexxworks en lecturer aan de London Business School. “Meer dan in welke industrie ook, is het voor retailers overduidelijk dat het centrum van het universum de klant is en dat retailers deze formule moeten kraken: c2MxEi. Of hoe kan je tegelijkertijd veel klanten bedienen en toch elk van hen het gevoel geven dat zij of hij het centrum van jouw wereld is, zeker nu de klant meer dan ooit verward en zoekende is? Bovendien is die klant versneld veranderd in een OMO Sapiens. Online Merges Offline. Digitaal is niet langer ‘die andere wereld’ en we beseffen meer dan ooit het belang van human to human.”
 

Om die formule te kraken, moeten retailers de TREE sleutel hanteren:

1.            Technologie omarmen

2.            Rode Oceaan Strategie toepassen

3.            Engageer je klant

4.            Ecosystemen opzetten

 

Lokale ecosystemen

“Covid-19 betekent het einde van globale waardeketens. In de plaats komen kleine lokale ecosystemen. Decennialang hebben we businessmodellen gebouwd en gebruikt die lineair zijn. Oorzaak-gevolg. Eerst A, dan B. Value chains. Producent-groothandel-detailhandel-consument. Klantreizen. Inside-out denken. Of outside-in. In een landschap dat meer en meer digitaal wordt en waar eentjes en nulletjes aan zet zijn, zal alles wat lineair is plaats maken voor slimme ecosystemen. Wie nu instapt, zal overleven. Wie lang blijft vastzitten in het oude denken, zal niet overleven. We moeten dus de lineaire businessmodellen vervangen door nieuwe en dat is uitdagend.”
 

In deze workshop legt Rik Vera haarfijn uit wat ecosystemen precies zijn, waaruit ze bestaan, wat het model ervan is, hoe die per definitie extreem klantcentraal moeten zijn en hoe die te bouwen, herkennen en/of eraan deel te nemen. “Ik ben blij mijn kennis en kunde te kunnen delen met onze eigen ondernemers in mijn “Business and life in the day after Covid-19 and what to do today”-workshop op vrijdag 18 september. See you there?”
 

Tijdens de RetailDetail Days op 17 en 18 september komen wel meer retailers en experts getuigen over hun aanpak van het ‘Nieuwe Normaal’: ook Torfs, Xandres, Dille & Kamille, Tonickx, Radial en LDV United betreden het podium. Het wordt een ‘hybride’ event: een beperkt publiek kan de presentaties coronaveilig ter plaatse bijwonen, in de Stadsfeestzaal in Antwerpen. Anderen kunnen zich aanmelden voor de livestream. Hier kan je tickets bestellen en vind je meer info over het programma. Tot dan!

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen10 juli, 2025
    “New” Pepco Group boekt recordomzet na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group heeft in het derde kwartaal een recordomzet gerealiseerd van 1,1 miljard euro. De groep stootte onlangs haar Britse dochter Poundland af en wil zich nu focussen op de gelijknamige discountketen Pepco.

  • icon
    Algemeen10 juli, 2025
    Arrestaties in onderzoek naar cyberaanvallen op M&S en Harrods

    In het Verenigd Koninkrijk zijn vier jonge verdachten gearresteerd in verband met de recente cyberaanvallen op Marks & Spencer en luxewarenhuis Harrods.

  • icon
    Algemeen9 juli, 2025
    Mijlpaal voor Tedi: 2.000 winkels in Duitsland

    In Essen heeft Tedi woensdagochtend zijn tweeduizendste Duitse winkel geopend. De non-fooddiscounter ambieert op termijn drieduizend winkels op zijn thuismarkt en wel tienduizend in heel Europa.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN