Waarom je in een Polestar Space geen auto kan kopen

Waarom je in een Polestar Space geen auto kan kopen
Foto's: Polestar

Zaterdag opent het elektrische automerk Polestar zijn eerste 'Spaces' in België en Nederland. Het zijn geen verkooppunten of showrooms, wel ontmoetings- en inspiratieplekken met een nadrukkelijk digitale insteek.

 

Koop op je smartphone

Van keuzestress is geen sprake in de Brusselse vestiging van het merk, waar slechts drie modellen in de etalage staan. Een Polestar Space is dan ook geen winkel in de strikte zin: je kan er immers geen auto kopen. Polestar wil mensen in de eerste plaats inspireren en informeren, omdat de markt voor elektrische wagens nog onderontwikkeld is. Iedereen kan hier terecht met vragen over duurzame mobiliteit.

 

Er lopen in de zaak dan ook geen verkopers rond, wel specialisten die geen verkoopdoelstellingen hebben en niet op commissie werken. Wandkasten tonen alle onderdelen van de wagen: velgen, vering, motor, koetswerk... Bezoekers kunnen de wagens komen ontdekken en configureren aan een interactieve ateliertafel, uitgerust met RFID-technologie. Met behulp van een VR-bril beleef je virtueel de rijervaring, maar ook een echte testrit behoort uiteraard tot de mogelijkheden. En kopen? Dat doe je rustig thuis, op je smartphone. Bij Polestar is 'digital first' de norm.

 

Eigenzinnige koers

Hoewel de grote autogroepen Volvo en Geely achter Polestar zitten, volgt het merk zijn aparte, eigenzinnige koers als een zelfstandige entiteit. "We zijn een start-up met negentig jaar ervaring", zegt directeur Lies Eeckman van Polestar België. Zij is van mening dat zo’n innoverend merk niet geloofwaardig in de markt gezet kan worden via traditionele autodealers – al investeren die wel mee en zullen ze ook mee instaan voor de dienst na verkoop.

 

Het automerk kiest voor atypische, makkelijk bereikbare locaties in stadscentra of winkelcentra. De eerste Polestar Spaces openen in Brussel, Rotterdam, Eindhoven en Leidschendam. Later volgen nog vestigingen in Antwerpen (Hopland, op 8 augustus), Gent (midden september), Amsterdam en Luik. Met die vlaggenschipvestigingen moet de markt wel ongeveer gedekt zijn: de focus ligt immers op het digitale.

 

“De autosector is vastgeroest”

"We pakken alles anders aan dan een klassieke autodealer", bevestigt Eeckman. "We stellen de klantbeleving centraal en nemen elke mogelijke barrière weg. Consumentengedrag is fundamenteel veranderd: kijk naar de snelle adoptie van m-commerce na de corona-uitbraak. Maar de autosector is vastgeroest. Dat heb je wanneer ingenieurs aan het stuur zitten: die gaan uit van wat ze kunnen maken, niet van wat de consument wil. Wij gaan autoretail een nieuw gezicht geven."

 

Eeckman houdt wel van een uitdaging, zegt ze. Ze deed ervaring op in marketingfuncties bij Nestlé, Alken-Maes en Continental Foods voor ze twee jaar geleden overstapte naar BMW. "Mensen verklaarden me gek, maar transformatieprocessen boeien me en de autosector heeft daar nood aan. Bij Polestar komt dat allemaal mooi samen: het is een erg disruptief en open bedrijf dat de status quo in de sector uitdaagt."