RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Brico verkoopt twee derde meer in coronacrisis

icon
Doe-Het-Zelf/Tuin5 juni, 2020

Tijdens de coronacrisis sloegen mensen aan het klussen, en daar geniet de doe-het-zelfgroep Maxeda van mee: de Brico-eigenaar boekte in mei 44% meer vergelijkbare omzet.

 

Kas weer gespekt

Sinds de lockdown is klussen weer helemaal in: in Nederland – waar de winkels openbleven – steeg de omzet in de doe-het-zelfbranche met een kwart, wat meteen de grootste groei sinds 2005 was. Over het hele kwartaal was er een groei van 13,6%, berekende het Centraal Bureau voor Statistiek.

 

Voor Maxeda, de groep achter Brico en Praxis, kwam de trend als geroepen. De holding kampt al een tijd met terugvallende resultaten en obligatiehouders vreesden bij de uitbraak van de coronapandemie zelfs voor het ergste: het aandeel handelde toen nog maar aan 45% van de nominale waarde. Vooral de cashpositie van het bedrijf baarde analisten zorgen.

 

Nu raakt die kas echter weer gespekt: in het kwartaal tot eind mei had Maxeda 156 miljoen euro aan cash, volgens de groep zelf te danken aan positieve operationele resultaten. De groep heeft de voorraad weten af te bouwen en profiteerde van steunmaatregelen in de coronacrisis, zoals belastinguitstel en minder uren voor de werknemers. Ondertussen is ook de ombouw van de voormalige Formido-formule naar Praxis achter de rug, wat een flinke kostenbesparing betekent.

 

Spectaculaire groei

Hoewel de omzet in het volledige eerste kwartaal licht daalde, zorgde de coronacrisis voor een spectaculaire stijging. In Nederland steeg de verkoop sinds het begin van de lockdown op 16 maart met liefst 41% op vergelijkbare basis. Na de heropening in België steeg de omzet bij Brico met liefst 66%. Voor de hele groep kwam de vergelijkbare omzet in de maand mei 44% hoger uit.

 

“Het lijkt erop dat de pandemie tot een nieuw normaal heeft geleid. Het belangrijkste element is een nieuwe waardering voor en focus op thuis. Er wordt erkend dat klussen aan het huis een essentiële zaak is”, besluit Maxeda volgens het Financieele Dagblad. Ondertussen is ook de koers weer gestegen tot ruim 90% van de nominale waarde. Het blijft weliswaar afwachten of de voorziene uitbetaling van 14,5 miljoen euro aan obligaties op 15 juli door zal kunnen gaan.

Meer over... Doe-Het-Zelf/Tuin
Zie meer
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin24 juni, 2025
    Hornbach haalt in Nederland marktaandeel boven 30%

    Bouwmarktgroep Hornbach is het nieuwe boekjaar sterk gestart. Met dank aan het gunstige voorjaarsweer, een toename van het aantal klanten en een iets hoger bonbedrag, aldus de directie.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin10 juni, 2025
    Intergamma neemt voorsprong op duurzaamheidsdoelen

    Intergamma, de groep achter doe-het-zelfketens Karwei en Gamma in België en Nederland, heeft nu al zijn ambities voor 2030 behaald wat betreft het terugdringen van de eigen CO2-uitstoot.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin28 mei, 2025
    Intergamma groeit in Nederland, krimpt in België

    Ondanks voorzichtigheid onder consumenten zag Intergamma vorig jaar zijn omzet stijgen. De doe-het-zelfretailer optimaliseert het promotiebeleid en stuurt strak op de kosten. Online kent een sterke groei.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN