Online multimediaverkoop groeit “honderden procenten” dankzij corona

Shutterstock

Webshops verkopen de laatste dagen opvallend meer, vooral dan multimediaproducten. Bij bol.com ging de verkoop van schermen en laptops al met 300% omhoog, Amazon zoekt - alleen al in de VS - 100.000 extra medewerkers.

 

Laptops vliegen de deur uit

Nu de overheid de bevolking vraagt om zoveel mogelijk thuis te blijven en ook thuis te werken, maken mensen van hun thuisomgeving het beste – en daar horen onlinebestellingen bij. In de afgelopen dagen ging de verkoop van monitors en laptops bij bol.com met meer dan 300% de hoogte in, laat het onlinewarenhuis weten aan HLN. 

 

Coolblue heeft het in die categorie (beeldschermen, laptops en webcams, om thuis uit te kunnen werken) over "een groei van honderden procenten". Bij Media Markt in België is er tot nu toe al sprake van een stijging van 180% in de verkoop van computerhardware, en dan vooral laptops.

 

Dubbel zoveel sportmatjes

Ook sportartikelen gaan opvallend meer over de virtuele toonbank: de verkoop van sportartikelen, halters en yoga- en sportmatjes is meer dan verdubbeld. Natuurlijk horen verder ook toiletpapier en digitale thermometers er momenteel bij de best verkochte producten.

 

"Mensen zitten thuis, vervelen zich en zoeken dingen om zich mee bezig te houden", voegt MediaMarkt-woordvoerster Janick De Saedeleer nog toe. Daardoor steeg ook de vraag naar muziek, games en de bijhorende gameconsoles. Het gaat dan wel louter om e-commerceverkoop, want alle fysieke winkels van zowel MediaMarkt als Coolblue houden de deuren gesloten.

 

Ongezien veel werk bij Amazon

Amazon zoekt zelfs 100.000 nieuwe medewerkers voor zijn magazijnen en leveringen in de Verenigde Staten, door de sterk toegenomen vraag sinds de corona-uitbraak. In landen die getroffen zijn door het virus, betaalt de Amerikaanse e-commercereus magazijnmedewerkers – die aan de slag moeten blijven – bovendien twee euro per uur extra. 

 

"Terwijl de COVID-19-pandemie voortduurt, helpen Amazon en ons netwerk van partners gemeenschappen over de hele wereld zoals maar heel weinig dat kunnen: door noodzakelijke producten rechtstreeks te leveren aan de deur van mensen die ze nodig hebben", zegt Dave Clark, vicepresident ‘Worldwide Operations’ bij Amazon. "We zien een aanzienlijke toename van de vraag, wat betekent dat we een voor deze tijd van het jaar ongezien nood aan arbeidskrachten hebben."