Nestlé toont zich veerkrachtig in coronatijden

Een Garden Gourmet burger van Nestlé
Foto: Shutterstock.com

Voedingsgigant Nestlé komt met gemengde halfjaarcijfers: de omzet daalt, maar de winstmarge stijgt wel. Opmerkelijk is de enorme groei in vegetarische producten.

 

Boom in veggie

In de eerste helft van het jaar daalde de omzet van Nestlé met 9,5% tot 38,3 miljard euro. Dat is hoofdzakelijk het gevolg van het afstoten van enkele divisies, waaronder charcuterieproducent Herta. De organische groei bedroeg 2,8% en de operationele winstmarge steeg naar 17,4%. Vooral de Purina PetCare, de afdeling dierenvoeding van het concern, presteerde sterk, net als de gezondheidsdivisie Nestlé Health Science.

 

Opvallend is ook de groei van de plantaardige vleesalternatieven, met de merken Garden Gourmet in Europa en Sweet Earth in de Verenigde Staten: de verkoop van die divisie steeg met 40%. Dat is voor een groot deel te danken aan het feit dat mensen weer meer zelf zijn gaan koken tijdens de coronacrisis: "Mensen experimenteren thuis meer en kijken naar verschillende opties; plantaardig is daarin een belangrijk element", reageert een woordvoerder tegenover Foodnavigator.

 

“Aanpassen aan nieuwe realiteit”

CEO Mark Schneider toont zich tevreden: "Nestlé is veerkrachtig gebleven in een snel veranderende omgeving, met een solide organische groei en verbeterde marges in het eerste halfjaar. Deze resultaten tonen de wendbaarheid van ons bedrijf en de kracht van onze gediversifieerde portefeuille in verschillende regio's, productcategorieën en kanalen. Nu het consumentengedrag sneller dan ooit evolueert, passen we ons aan deze nieuwe realiteit aan door onze innovatie te versterken, onze digitale capaciteiten te benutten en snel te werken."

 

Na het afronden van de verkoop van Herta onderzoekt Nestlé ook voor andere afdelingen nog verschillende strategische opties: een verkoop van een deel van de waterbusiness ligt op tafel.