Vers fruit staat bovenaan in de online verkoop van supermarkten, gevolgd door groenten, vleeswaren, wijn en kaas. Offline staat fruit slechts op nummer 5.
Verse groenten en vlees: kleiner aandeel
Verse groente is zowel offline als online de nummer 2, maar deze categorie heeft in online een veel kleiner aandeel dan in offline verkoop. Ook vers vlees wordt nog relatief weinig online verkocht: mogelijk omdat consumenten de producten echt eerst zelf willen zien, of ze kiezen ervoor om de bulk boodschappen online te doen en groente en vlees in de funshopping-trip bij de groenteboer en de slager. Hoewel het aandeel van online binnen de totale supermarktomzet nog klein is, groeien de e-commerce verkopen sterk en de verwachting is dat dit zich in de toekomst nog sterker doorzet.
De cijfers komen uit het nieuwe e-commercerapport van IRI Nederland, waarin de feitelijke foodonline verkopen binnen supermarkten staan. IRI Nederland is een aanbieder van marktinformatie, marktinzichten en consultancydiensten in retail en FMCG.
Ranking Online |
Ranking ‘Offline’ |
Categorie |
1 |
5 |
Vers Fruit |
2 |
2 |
Verse Groente |
3 |
4 |
Vleeswaren |
4 |
9 |
Wijn |
5 |
8 |
Kaas |
6 |
3 |
Vers Vlees |
7 |
7 |
Bier |
8 |
10 |
Koffie |
9 |
12 |
Koek |
10 |
20 |
Cola |
Tabel: Top 10 categorieën (eurosales) binnen online verkopen