De winst van winkelketen Zeeman is in het voorbije boekjaar meer dan verdubbeld ten opzichte van 2015. Ook de omzet ging er met enkele procenten op vooruit, vooral dankzij sterke prestaties buiten Nederland.
Investeringen
De omzet van Zeeman kwam in het boekjaar 2016 uit op 548 miljoen euro, een stijging van 3,4% ten opzichte van 2015 (toen de omzet nog met 1,3% daalde). In Nederland steeg de omzet met 2,2% naar 214,2 miljoen euro, in de rest van Europa steeg de omzet met 4,2% naar 333 miljoen euro.
Zeeman wijst voor de omzetstijging vooral naar de investeringen van 19,8 miljoen euro die het in 2016 in het bedrijf deed. De meest opvallende investering was de oprichting van een eigen e-commerceplatform. Daarnaast komen er ook nog steeds nieuwe winkels bij. Zeeman telt momenteel bijna 1.300 vestigingen en wil dat in de toekomst optrekken naar 2.000.
In 2015 wist Zeeman een winst van 3,5 miljoen euro te halen en die werd in 2016 – ondanks die grote investeringen – meer dan verdubbeld naar 8,3 miljoen euro.