Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.
Alternatief voor lokale keurmerken
Safe.Shop is een initiatief van de Ecommerce Foundation en de eerste aangesloten landen zijn Brazilië, China, Duitsland, IJsland, Japan, Kroatië, Maleisië, Nederland, Roemenië, Rusland, Senegal en Zwitserland. Volgend jaar moet dat aantal al opgelopen zijn tot dertig leden. Daarvoor is de Ecommerce Foundation nu in verregaande gesprekken met de organisaties uit onder andere Canada, Frankrijk, Mexico, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Zuid-Korea.
De Ecommerce Foundation wil met Safe.Shop een alternatief vormen voor de meer dan 300 keurmerken die er tegenwoordig al te vinden zijn en die voornamelijk op nationaal niveau actief zijn. Vooral voor kleinere bedrijven is het moeilijk om door die verschillende keurmerken gecertifieerd te worden als ze over de grenzen heen handel wil voeren.
“We zijn niet van plan om een keurmerk van nul op te bouwen. Er zijn veel nationale retail- en ecommerce-associaties en keurmerken die een betrouwbaar certificaat uitbrengen”, aldus directeur Jorij Abraham. “Zij hebben de kennis van de lokale markt en kunnen de lokale webwinkels en retailers veel beter bedienen dan een centrale organisatie. Samenwerken met lokale keurmerkpartners stelt ons dan ook in staat om de kracht van het lokale merk te gebruiken en om samen een globaal trustlogo te bouwen.”