Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?
Amazon Prime-leden geven dubbel zoveel uit
Meer dan de helft van de Amerikaanse huishoudens zou lid zijn van Amazon Prime en dat aantal groeit nog elke dag. In het voorbije jaar steeg het aantal lidmaatschappen met 38%, even snel als het jaar voordien, berekende Consumer Intelligence Research Partners (CIRP). Het getrouwheidsprogramma bereikt ondertussen 63% van alle Amazon-shoppers. Dat daarmee het plafond wellicht in zicht komt, is voor de online reus geen probleem: de volgende stap is nu immers het aandeel in de bestedingen van deze klanten (share of wallet) steeds vergroten.
Interessant is namelijk dat Prime-leden ongeveer dubbel zoveel uitgeven bij Amazon als niet-leden, goed voor een gemiddelde jaarlijkse uitgave van 1.300 Amerikaanse dollar per lid. Aangezien het lidmaatschap betalend is, willen leden waar voor hun geld en zijn ze dubbel zo snel geneigd om bij Amazon te kopen.
Dat levert de e-tailer niet alleen meer omzet op, maar ook meer data over klanten: de heilige graal voor de reus uit Atlanta. Amazon Prime wordt een heel ecosysteem met diensten die veel verder gaan dan alleen de snelle levering binnen twee dagen waar het bekend mee is geworden: gratis cloud-opslag, levering, muziekstreaming en zelfs een eigen videodienst moeten ervoor zorgen dat consumenten zich tot Amazon wenden voor al hun behoeften.
Geen abonnement maar een levensstijl
Dat lukt blijkbaar, want op de bevraging van CIRP antwoordde 95% van de respondenten dat ze hun abonnement wellicht zullen vernieuwen. Letterlijk niemand in het onderzoek was vast van plan om zijn Prime-lidmaatschap stop te zetten. Prime is dan ook veel meer dan een shopportaal of een getrouwheidsprogramma, leggen kenners uit aan vakblad RetailWire.
“Prime is geen abonnement, het is een lifestyle-product van Amazon”, klinkt het, zeker nu Amazon met spraakassistent Echo ook fysiek aanwezig is in steeds meer huiskamers dringt Amazon door in elk aspect van het huis en het leven van veel Amerikanen. Einddoel: zo omnipresent en omnipotent worden dat consumenten werkelijk niet meer om Amazon heen kunnen.
Vallen daar lessen uit te trekken voor Europese merken en retailers? Zeker! Eerst en vooral dat ze zich bijzonder gelukkig mogen prijzen dat Prime hier nog niet zo doorgedrongen is, maar ook dat ze snel en slim moeten handelen om Amazon voor te zijn: wie zelf een sterk ecosysteem kan uitbouwen en een eigen trouwe community weet te verzamelen, kan de concurrentiestrijd aan.