Textieldiscounter Zeeman is op zoek naar een nieuw imago en heeft daarom een nieuw winkelconcept ontwikkeld. Het meest opvallende daarbij is dat de typische matroos uit beeld verdwijnt.
Meer ruimte
De eerste vestiging met het nieuwe concept werd onlangs geopend in thuisbasis Alphen aan den Rijn. De vernieuwde Zeeman XL oogt een stuk strakker dan zijn voorgangers. Niet enkel is de matroos uit het logo verdwenen, maar ook op andere manieren wil de winkel zich een moderner imago aanmeten. Voor de winkel zijn er geen vlaggen of parasols te vinden en in de winkel is er veel meer ruimte om te winkelen. Bovendien is er met meer zorg gedacht aan het uitstallen van de producten: alles wordt daarbij netjes gestapeld of opgevouwen.
Voor het bedrijf was het wel belangrijk dat er een goede mix werd gevonden tussen een beter en moderner imago, en het idee dat Zeeman nog steeds een discounter is. “Je moet wel uitstralen dat je discounter bent. We kijken steeds: hebben we de laagste prijzen”, zegt financieel directeur Albert van Bolderen.
“Investeringsachterstand
Zeeman is al langer bezig met een imagowijziging, wat volgens directeur Bart Karis dringend nodig was. “Het is een mooi label met fantastische mogelijkheden, waar achterstallig onderhoud aan kleefde. Het revitaliseren leek me een prachtige uitdaging. Er was een investeringsachterstand in de filialen”, zei Karis daar een tijdje geleden al over. Een betere winkelervaring is een belangrijk onderdeel van dat nieuwe imago.
Dat het nieuwe imago zijn vruchten afwerpt, blijkt uit de cijfers: in 2016 steeg de omzet met 3,4% naar 548 miljoen euro en de winst werd zelfs verdubbeld, ondanks stevige investeringen.