Yum Brands, het moederbedrijf achter fastfoodketens als Pizza Hut, KFC en Taco Bell, heeft in het voorbije kwartaal de verwachtingen van analisten overtroffen. Dat heeft het met name te danken aan sterke prestaties bij Pizza Hut.
Eindelijk groei bij Pizza Hut
In het derde kwartaal steeg de omzet bij Yum Brands naar 1,44 miljard dollar (1,2 miljard euro), iets beter dan de verwachtingen van 1,39 miljard dollar en een stijging van 3% op vergelijkbare basis. Een jaar eerder werd er wel nog twee keer zoveel omzet gehaald, maar sindsdien heeft het bedrijf zijn Chinese activiteiten losgekoppeld. De nettowinst steeg van 218 miljoen dollar naar 418 miljoen dollar (360 miljoen euro).
Die stijging is met name te danken aan de goede prestaties bij Pizza Hut: de drie ketens wisten allemaal te groeien, maar Pizza Hut groeide nu met 1% (op vergelijkbare basis), na vijf kwartalen op rij met een krimp van de omzet. De opmars van Pizza Hut is goed nieuws voor het investeringsplan dat in april werd opgestart en dat in totaal 130 miljoen dollar (110 miljoen euro) moet kosten. Daarbij worden de restaurants verbeterd en stijgen de investeringen in marketing. Daarnaast komen er voor het einde van het jaar nog eens 14.000 nieuwe pizzakoeriers bij.