Grote markten als Rusland en Roemenië wakkeren de groei van de FMCG-branche aan in Europa. Vooral discounters en conveniencestores breiden hun actieradius uit, zegt de internationale onderzoeksorganisatie IGD.
Expansie voor lokale retailers
In Centraal- en Oost-Europa zullen de foodverkopen de komende vijf jaren haast driemaal zo snel groeien als in West-Europa. De Europese foodretailmarkt zal tussen nu en 2022 jaarlijks groeien met 3,8%, maar in Centraal- en Oost-Europa zal de jaarlijkse groei 6,5% bedragen, tegenover 2,4% voor West-Europa.
“Veel lokale retailers, waaronder X5 Retail Group, Lenta en de discounters, plannen grote expansieprogramma’s in markten als Rusland en Roemenië, waar de marktconsolidatie nog steeds beperkt is. Dit zal de groei in de regio versnellen,” meent Milos Ryba van IGD.
Discount wordt primaire winkel
Hoewel grote winkels het dominante formaat zullen blijven, voorspelt hij dat discounters tegen 2022 de meest dynamische omzetgroei zullen laten zien, dankzij nieuwe winkelopeningen en het renoveren van bestaande winkels. De discounters willen een primaire bestemming worden voor meer klanten en vergroten daarom hun aanwezigheid in stadscentra, woonwijken en de belangrijkste winkelstraten.
“Veel discounters breiden hun assortiment uit om relevant te blijven voor de klanten van vandaag. Door in te spelen op de vraag naar food-to-go, bereide maaltijden en premium-assortimenten, zullen discounters nieuwe klanten blijven aantrekken en hun positie op de markt versterken.”
Nieuwe gemaksformules
“Ook het gemakskanaal zal goed presteren, met een sterke groei in heel Europa. Veel multichannelretailers richten hun investeringen op hun gemaksformaten, waarbij ze hun winkelconcepten en assortimenten lokaal aanpassen om tegemoet te komen aan uiteenlopende winkelbehoeften.”
Dat geldt zeker voor de top drie retailers in dit kanaal: zo spelen gemakswinkels een steeds belangrijkere rol in de strategie van Carrefour tot 2022. De retailer rolt formules uit die gericht zijn op specifieke behoeften, zoals food-to-go en biologisch. Het gemaksconcept van Magnit vergroot zijn aanwezigheid in de grootste steden van West-Rusland, waardoor het aantal winkels snel toeneemt. En de strategie van Tesco verschuift van een snelle uitbreiding van het winkelaanbod naar het vergroten van het winkelgemak en het lokaal aanpassen van het assortiment.
Europese hypermarkten en supermarkten investeren in nieuwe concepten zoals instore restaurants en aanvullende diensten zoals apotheken en winkelconcessies. “Hypermarkten en supermarkten spelen ook een belangrijke rol in de omnichannelplannen van veel retailers, met afhaalpunten bij de winkels, zodat het winkelend publiek gemakkelijk winkel en online kan combineren.”