In het derde kwartaal is de omzet van de detailhandel in Nederland met bijna 5% gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Bij non-foodwinkels steeg de omzet zelfs nog sneller: goed voor de grootste stijging in meer dan tien jaar.
Woningmarkt
In het derde kwartaal van 2017 steeg de omzet bij non-foodwinkels met 5,1% en het is al van de eerste twee kwartalen van 2006 geleden dat die sector zo een sterke groei kende. Dankzij de sterke dynamiek op de woningmarkt deden de woonwinkels het bijzonder goed: zo steeg de omzet bij winkels in meubelen, verlichting en andere huishoudelijke artikelen met bijna 8% en de doe-het-zelfzaken en keukenwinkels groeiden met 6,5%.
De modesector heeft in het derde kwartaal tevens weinig reden tot klagen: zo boekten de schoenenverkopers een omzetgroei van 7,5% en steeg bij kledinghandels de omzet met 4,3%, blijkt uit de cijfers van het CBS.
Online
Enkel de winkels voor consumentenelektronica konden niet profiteren van de opmars: daar steeg de omzet met slechts 0,3%. Die sector heeft ook te kampen met sterke concurrentie van webshops, waar de omzet bijna 21% groeide.
Online doen vooral de multichannelbedrijven het goed: zij zagen hun online omzet met 24,1% stijgen, terwijl de pure players tevreden moesten zijn met ‘slechts’ +18,5%.
Net als bij non-food heeft ook de foodsector redenen om tevreden te zijn: de omzet steeg er met 2,6 procent, voornamelijk dankzij hogere prijzen. Het verkochte volume bleef echter vrijwel stabiel. De omzetgroei was ook vrijwel volledig te danken aan een stijging bij de supermarkten.