Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?
Emotionele meerwaarde
Het gaat doorgaans om hartverwarmende kortfilmpjes die het merk de nodige emotionele meerwaarde moeten bezorgen. De periode leent zich daar uitstekend toe: thema’s als familiegevoel, liefde, samenzijn en eenzaamheid treffen het publiek recht in het hart. In België is de kerstcommercial niet zo’n grote traditie, maar Delhaize heeft op dit vlak wel een reputatie en naar aanleiding van z’n 150ste verjaardag heeft de keten niet op een inspanning gekeken: in een knappe kerstspot zien we de tafeltrends van de jaren ’20 tot nu passeren.
In Nederland hebben liefst vier supermarktketens een mooie kerstvideo uitgebracht. Bij Albert Heijn gaat de hoofdrol naar een bejaarde weduwnaar die een nieuwe liefde vindt en wordt opgenomen in haar familie. Een heel andere insteek bij Plus, waar we een meisje zien pendelen tussen haar gescheiden ouders – tot ze zelf het initiatief neemt om haar vader toch uit te nodigen aan de familiedis. Van maatschappelijke problemen is geen sprake bij Jumbo, dat een familie kerst laat vieren in een sprookjesachtig bos – het Disneygevoel, zeg maar. Traditioneler oogt de spot van regionale keten Jan Linders: een sfeervol familiediner met een knipoog.
Internationale referenties
Dat de harddiscounters allang geen louter prijsvechters meer zijn, blijkt uit de internationale kerstspots die ze lieten maken. Geen sprookjessfeer in de internationale spot van Lidl, maar een ‘normale’ kerst, inclusief chaos, morsen en aangebakken eten. Als de sfeer maar goed zit. Aldi Süd pakt uit met een knappe animatie waarin Kevin de wortel de hoofdrol speelt.
Internationaal is de Britse warenhuisketen John Lewis al vele jaren dé referentie. Naar de kerstcommercials van de retailer wordt wereldwijd uitgekeken. In het verhaal van dit jaar maakt een jongetje kennis met een vriendelijk monster onder z’n bed… De collega’s van Marks & Spencer wisten dan weer een internationale ster te strikken voor hun film: niemand minder dan beertje Paddington verwarmt de harten.
Een andere keten met een reputatie inzake mooie reclamefilms is het Franse Intermarché, dat nu verrast met een leuk verhaaltje waarin twee kinderen merken dat de Kerstman een te hoog BMI heeft en dus maar beter wat meer groenten en fruit zou eten. Maar de originaliteitsprijs gaat toch naar het Duitse Edeka, dat het kerstverhaal laat afspelen in het jaar… 2117. De mensen zijn gevlucht voor de gevolgen van artificiële intelligentie, maar één robot gaat op zoek naar kerstwarmte.
Afsluiten doen we met een spot die u zonder twijfel al gezien hebt maar die hier toch niet mag ontbreken: geen kerst zonder Coca-Cola, immers de ‘uitvinders’ van de kerstman… Hebben we een knappe kerstspot over het hoofd gezien? Laat het ons gerust weten!