De provincie Utrecht roept de bouw van nieuwe winkels een halt toe. Zowel in bestaande winkelgebieden als daarbuiten wil de provincie verdere uitbreiding van het aantal winkelmeters tegengaan, klinkt het in de ontwerptekst van een nieuwe retailvisie.
Extra detailhandelmeters zijn ongewenst
“Toevoegen van extra detailhandelmeters aan bestaande winkelcentra is in bijna alle gevallen ongewenst,” leest FashionUnited in de voorgestelde retailvisie, die weliswaar nog niet finaal is aangenomen. De retailvisie gaat ervan uit dat de winkelfunctie voor niet-dagelijkse goederen afneemt: die boodschappen doen consumenten immers meer en meer online of verder van huis.
Als die functie afneemt, riskeren de bezoekersaantallen terug te lopen en vermindert mogelijk ook de relevantie van de winkelgebieden. Dat wil de provincie Utrecht vermijden door verdere uitbreiding van de winkeloppervlakte tegen te houden: er moet volgens de visie per winkelgebied bekeken worden of het wel of niet kansrijk blijft. Vooral de relevantie van centrumgebieden moet volgens de provincie zorgvuldig bewaakt worden, want voor huidige en toekomstige inwoners, bezoekers en ondernemers is het “van groot belang om de winkelgebieden aantrekkelijk en vitaal te houden”.
Utrecht blijft relevant, Amersfoort en Veenendaal minder
Voor de binnenstad van Utrecht ziet de nota dan ook een mooie toekomst weggelegd: de provincie verwacht in de hele binnenstad een groeiend aantal bezoekers en grotere bestedingen, niet het minst dankzij het vernieuwde winkelcentrum Hoog Catherijne.
Regionale winkelgebieden zoals Amersfoort en Veenendaal krijgen het echter lastig, voorspelt de retailvisie. De niet-dagelijkse regionale winkelfunctie “zal niet langer vanzelfsprekend zijn, wat betekent dat de omvang en het aanbod van de winkelgebieden onder de loep genomen moet worden.” Herpositionering van sommige centra en winkelgebieden wordt noodzakelijk. Amersfoort zal nog wel kunnen bogen op zijn historische waarde en kan dankzij een groeiend inwonertal en het al grote winkel- en horeca-aanbod recreatieve bezoekers blijven aantrekken, maar een stad als Veenendaal zal zich volgens de visietekst meer moeten terugplooien op de dagelijkse aankopen van de lokale consument.