Derde Belgische winkel is buurtwinkel
Met een oppervlakte van 700 m² is Albert Heijns nieuwste meteen de kleinste vestiging in België tot nu toe. In Stabroek bedraagt de oppervlakte namelijk 2.000 m² en de andere winkel van broer en zus Van Ende in Brasschaat telt 1.200 m². Op het Kiel wil AH zich dan ook profileren als een echte buurtwinkel.
Ook op de grote diversiteit in de wijk wil de grootgrutter bewust inspelen. “Albert Heijn is relevant voor elke Belg,” verklaart supermarktmanager Omar Nahari, die geen franchisenemer is, maar de eerste winkeluitbater in dienstverband van Albert Heijn België.
“Albert Heijn maakt dagelijkse boodschappen betaalbaar en het bijzondere bereikbaar: niet alleen in Brasschaat (eerste winkel), maar ook op het Kiel. De nieuwe winkel telt 50 werknemers, waaronder heel wat inwoners uit de wijk.” Een weinig omfloerste knipoog naar de contrasterende imago’s van de beide buurten: terwijl het Kiel als een ‘volkswijk’ geldt, staat Brasschaat bekend als rijkere buurt met veel Nederbelgen.
10.000 referenties volgens gekend concept
Op de beperkte oppervlakte pakt AH uit met een tienduizendtal producten. Net zoals in de andere winkels bestaat het assortiment uit een combinatie van het ‘reguliere’ Albert Heijn-assortiment en ongeveer 10% producten die speciaal voor de Belgische consument zijn toegevoegd.
Ook de systemen van ‘de smaakgarantie‘ (als de smaak van een product niet meevalt, krijgen klanten hun geld terug) en ‘de assortimentsdialoog‘ (klanten kunnen aan de balie of online verzoeken om producten in het gamma op te nemen) blijven op het Kiel bewaard. Volgens Albert Heijn België werd het assortiment zo al met dertig producten uitgebreid.
Corné Mulders, manager van Albert Heijn België, bevestigde bij de opening nogmaals de ambitie om in 2012 acht winkels in verschillende Vlaamse regio’s te openen en tegen eind 2016 minimaal vijftig supermarkten in België te hebben. De volgende opening wordt wellicht de reeds aangekondigde vestiging op het Antwerpse Hessenplein. De winkel in Antwerpen-Kiel bewijst alvast dat Albert Heijn niet terugdeinst om zowel franchise als eigen winkels in te zetten.