Online supermarkt Picnic heeft in 2017 de omzet weten te verdrievoudigen naar net geen honderd miljoen euro. Ondertussen heeft het bedrijf al meer dan 90.000 klanten. Dit jaar wil het de omzet nog eens maal drie doen.
“Vanaf het begin perfect zijn”
Picnic beschikt momenteel over een marktaandeel van ongeveer 1%, maar het komende boekjaar moet weer forse groei bieden. Om dat te ondersteunen gaat er eind deze maand alvast een nieuw distributiecentrum open in Diemen, dat even groot is als die van Utrecht en Nijkerk samen.
Eind februari boort Picnic met Rotterdam ook een nieuwe markt aan. Na Amersfoort, Utrecht, Leiden, Delft, Den Haag, Ede en Almere alweer de achtste regio waar de supermarkt aan huis gaat leveren. De wachtrij is in Rotterdam intussen al opgelopen naar meer dan 7.000 klanten. Die wachtrij zal stelselmatig afgebouwd worden, om iedereen een zo goed mogelijke service aan te bieden.
“Je kunt niet iedereen direct toelaten, want dan gaat het mis. Je kunt klanten beter laten weten dat ze een paar weken moeten wachten, zodat we ze dan perfecte service kunnen bieden: op tijd en compleet leveren. En als je één keer uit de rij bent, kom je er niet meer in. Het moet vanaf het begin perfect zijn. Als een klant vanaf dag één superservice krijgt, gaat die nooit meer weg”, zegt medeoprichter Michiel Muller aan het AD.
Om die groei aan te houden, wist Picnic eerder al honderd miljoen euro groeikapitaal te vergaren. “Groei vereist investeringen en biedt enorme uitdagingen in de organisatie. We moeten voortdurend nieuwe mensen aannemen en trainen, nieuwe autootjes laten maken, nieuwe hubs en distributiehallen openen. Het draait om één ding: we moeten alles precies op tijd door de pijplijn krijgen en perfecte service leveren”, aldus Muller.