Er is een deal in de maak tussen het Italiaanse Ferrero en het Zwitserse Nestlé over de Amerikaanse chocoladeactiviteiten van die laatste. De producent van o.a. Nutella en Tictac zou 2,8 miljard dollar betalen voor merken als Butterfinger en Baby Ruth.
Dalende vraag naar suikerhoudende producten
Nestlé, onder meer bekend van KitKat, had in juni vorig jaar al laten weten dat het “opties bekeek” voor zijn Amerikaanse chocoladetak. In december liet topman Mark Schneider verstaan een verkoop van de afdeling te verwachten in het eerste kwartaal van 2018. Nestlé wil de komende jaren meer gaan focussen op koffie (Nescafé, Nespresso) en dierenvoeding, nu de vraag naar suikerhoudende voeding wereldwijd terugloopt.
Volgens financieel persbureau Bloomberg zou Ferrero de nieuwe eigenaar worden. De Italianen zouden omgerekend 2,34 miljard euro op tafel leggen voor de Amerikaanse chocoladeactiviteiten, die in 2016 nog een omzet van 900 miljoen Zwitserse frank (zowat 830 miljoen euro) realiseerden.
Eind 2017 verraste Ferrero al met het nieuws dat de groep het Amerikaanse Ferrara Candy overnam, de maker van Brach’s, Trolli en Lemonhead. Door die overname steeg het marktaandeel van de Italianen tot 4,8%.