Twee jaar na het faillissement van de USG Group en de sluiting van ongeveer tweehonderd verkooppunten van Perry Sport en Aktiesport, zijn de twee ketens onder leiding van nieuwe eigenaar JD Sports opnieuw aan het groeien. De omzet steeg vorig jaar met 8%.
Nieuwe concepten
Dat wil echter niet zeggen dat het allemaal rozengeur en maneschijn is bij de twee ketens: momenteel telt Perry Sport nog 40 vestigingen, maar daar zullen er in de nabije toekomst nog tien van verdwijnen. JD Sports kiest ervoor om enkel door te gaan met de grotere winkels op betere locaties. Daarnaast gaan er wel nieuwe vestigingen open en wordt er stevig geïnvesteerd in de vernieuwing van de oude winkels.
Aktiesport staat al iets verder dan Perry Sport: die keten telt nog zestig vestigingen, nadat de helft van de eigen winkels werden gesloten en eerder ook alle shop-in-shops bij Scapino verdwenen na het faillissement van Macintosh. Ondertussen is bij twintig winkels al het nieuwe concept geïntroduceerd en moet de rest de komende jaren volgen. “Aktiesport deed het afgelopen jaar beter dan Perry”, zegt verkoopverantwoordelijke Bote Galema aan het FD. “Bij Perry hebben we wel een jaar nodig gehad om het concept en de collectie goed te krijgen.”
In dat nieuwe concept van Perry Sport is er meer ruimte voor A-merken en wordt er meer gefocust op een aantal grotere categorieën, zoals voetbal en hardlopen. Kleinere segmenten zoals hockey en tennis verdwijnen of worden enkel nog in het relevante seizoen verkocht. Perry Sport en Aktiesport plukken daarnaast ook de vruchten van het nieuwe moederbedrijf, dat een stuk groter is en zo dus meer kortingen kan krijgen bij leveranciers. “Het helpt om onderdeel te zijn van zo’n groot bedrijf. Er is een trend dat de grote sportmerken alleen nog maar zaken willen doen met de grote retailpartijen.”