Albert Heijn motor Europese groei
Van der Laan noemt het in een reactie “een versimpelde organisatie die is gericht op verdere groei van Albert Heijn.” Als chief executive officer van het nieuwe directieteam van Albert Heijn geeft Van der Laan leiding aan zes mededirecteuren: Cees van Vliet (winkels & distributie), Casper Meijer (merchandising), Albert Voogd (nieuwe markten), Chris Dik (financieel directeur), Luc de Baets (HR & Business Services) en een nader te benoemen directeur marketing & format.
Het merk Albert Heijn zal een cruciale rol gaan spelen in de groei van Ahold in Europa. De eerste stappen over de grens naar België en – na de zomer – Duitsland, zijn nog maar het begin van een ambitieuze expansiestrategie die het nieuwe team ten uitvoer zal leggen. “De regie en de aansturing van alle Albert Heijn-activiteiten zijn nu in handen van één team”, aldus Ahold in een persverklaring.
Duitse AH-expansie onvermijdelijk
In België is Albert Heijn volop bezig met de uitrol van de supermarktoperatie met franchisewinkels, eigen filialen en binnenkort in Antwerpen de eerste city-supermarkt. Wellicht zal AH to go volgen, waarmee Albert Heijn de Belgische een multi-formatoperatie verder uitbouwt.
In Duitsland is AH to go het format waarmee de groep de markt zal betreden. Niettemin vertegenwoordigen de gemakswinkels slechts een heel klein deel van de markt. Ahold zal er dus niet aan zal ontkomen om op een bepaald moment Albert Heijn-supermarkten te openen, wil het een structureel sterke positie in Duitsland opbouwen.
Nieuwe AH’s vooral ondernemerswinkels
Ook in Nederland is er volop groei voor Albert Heijn, getuige de gisteren aangekondigde overname van 78 C1000-winkels en 4 Jumbo-supermarkten. Met de overname van het pakket winkels betreedt de blauwe formule de lokale markt in 57 dorpen en steden waar nu nog geen Albert Heijn is.
Ahold betaalt Jumbo 290 miljoen euro in cash voor de winkels, die in 2011 goed waren voor een consumentenomzet van 800 miljoen euro. Van de in totaal 82 overgenomen winkels gaat het om 78 supermarkten die door zelfstandig ondernemers worden geëxploiteerd. De overige vier winkels zijn filialen.
Fricties met franchisers
In de prijs inbegrepen zijn de onroerend goed-posities van 78 van de 82 locaties. Dat is heel belangrijk voor Ahold, want juist vastgoed is een strategisch bezit dat de doorslag geeft in de relatie met de franchisenemers. Hierover zijn de laatste maanden intern met name behoorlijk wat fricties geweest tussen de Albert Heijn-organisatie en de franchisenemers.
Deze flinke uitbreiding van Albert Heijns franchisetak verstevigt meteen de positie van de AH-organisatie ten opzichte van de AH-franchisers. Zo slaat het nieuwe directieteam gelijk twee vliegen in één klap.