De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.
Groei buiten grote steden
De totale online retailomzet in China kwam in 2017 uit op 7,18 biljoen yuan (930 miljard euro). Dat is een stijging van 32% ten opzichte van 2016, toen er ‘slechts’ 5,43 biljoen yuan online werd verkocht. In 2015 groeide de Chinese e-commerce met 33%, maar in 2016 viel die groei terug naar 26%. Die kleinere groei in 2016 blijkt dus geen nieuwe trend te zijn.
De Chinese groei kan voornamelijk toegeschreven worden aan consumenten die buiten de grote steden wonen: zij gaven in 2017 39% meer uit in webshops. Die groep consumenten is momenteel goed voor 17% van alle online aankopen in China. Daarbij valt ook op dat Chinese consumenten steeds meer over de landsgrenzen kopen.
De verkoop van fysieke producten, zoals kleding, steeg met 28% naar 5,48 biljoen yuan (700 miljard euro) en is zo goed voor 15% van de totale retailomzet van fysieke producten. Een jaar eerder was dat nog maar 12,6%. De volledige retailomzet in China groeide in 2017 met 4,6%.