‘Fysieke webshop’ biedt extra service
Daarmee denkt de keten klanten te kunnen helpen die het boek van hun gading niet aantreffen in de winkel. De kassamedewerker kan nu het boek in een handomdraai bestellen, zodat de klant dat niet thuis zelf hoeft te doen. “In de winkel wil je liever geen ‘nee’ verkopen, maar je kunt nu eenmaal niet het enorme websiteassortiment aanbieden”, zegt Dennis Mikkelsen, die bij eigenaar Audax verantwoordelijk is voor Ako.nl.
Het kassasysteem in de winkels en de webshop zijn gekoppeld, waardoor medewerkers de bestelling kunnen invoeren en ter plaatse afrekenen met de klant. Die kan vervolgens kiezen om het boek af te halen in de winkel of thuis te laten bezorgen. Steeds meer winkelketens kiezen voor een combinatie van online- en offlineverkopen.
Bij multichannel retailing wordt door veel winkelketens nu nog vooral de andere kant op gedacht: het inzetten van de fysieke winkel ter ondersteuning van de webverkoop, als afhaalpunt of als plek waar klanten terecht kunnen met klachten of om een product te retourneren. Aanwezigheid in de winkelstraat versterkt immers de betrouwbaarheid van webwinkels. Met de nieuwe aanpak brengt Ako nu echter de zogenoemde long tail tot op de winkelvloer.