De Japanse modeketen Uniqlo zet zijn Europese veroveringstocht verder en maakt dit jaar nog de sprong naar Nederland. De eerste Nederlandse winkel opent dit najaar de deuren aan de Kalverstraat in Amsterdam.
Ex-Forever 21
De komst van Uniqlo naar Nederland hangt al lang in de lucht, onder andere omdat de keten al langer te vinden is in België, Frankrijk en het Verenigd Koninrijk, Uniqlo heeft daarnaast de ambitie om de grootste moderetailer ter wereld te worden en zet daarom al langer in op expansie naar nieuwe markten. De Japanners zullen hun intrek nemen in de Kalverstraat, in het voormalige pand van Forever 21. Dat heeft een oppervlakte van meer dan 2.000 m² en naast een ingang aan de Kalverstraat is het ook bereikbaar via het Rokin.
Fast Retailing, het moederbedrijf van Uniqlo, opende vorig jaar ook al een distributiecentrum in Roosendaal en heeft nog plannen om verder uit te breiden in de regio. “Met onze intrede in Nederland zetten we de volgende stap in onze plannen om onze aanwezigheid in de Benelux uit te breiden”, zegt Taku Morikawa, de topman vavoor Europa, volgens het FD.
In het eerste kwartaal van het lopende boekjaar was de internationale tak van Fast Retailing trouwens voor het eerst groter dan de Japanse tak. Met respectievelijk 1,92 miljard euro en 1,9 miljard euro is het verschil nog klein, maar de komende jaren zal daar verandering in komen. Zo wil Fast Retailing onder andere tegen 2021 1.000 winkels hebben in China. Eind vorig jaar waren dat er nog maar 600.