Tijdens het Mobile World Congress in Barcelona heeft Mastercard een aantal nieuwe betaaltechnologieën voorgesteld. Een daarvan, de Retail Mirror, maakt het mogelijk om in het pashokje al te betalen.
“Complete ervaring aanbieden”
De Retail Mirror werd door Mastercard in samenwerking met Oak Labs en Panasonic ontwikkeld en maakt het mogelijk om met een smartphone onmiddellijk in een pashokje aankopen af te rekenen. De spiegel wordt daarbij gebruikt als een interface voor de klant. Na aankoop kunnen klanten zelf kiezen of de kledingstukken aan huis geleverd moeten worden of ze die onmiddellijk meenemen.
Net zoals bij andere van dit soort interactieve pashokjes, kan de klant ook onmiddellijk bekijken in welke kleuren en maten producten in de winkel beschikbaar zijn. Op basis van de kledingstukken en eerdere aankopen worden er ook persoonlijke aanbevelingen gedaan door een real-time adviseur.
“Dankzij de Retail Mirror kunnen handelaars een complete ervaring aanbieden aan hun klanten, met bovenal het gemak en de gebruiksvriendelijkheid van een webshop. Dankzij het real-time delen van informatie en de mogelijkheid om eender welk product aan te schaffen, helpt deze geconnecteerde spiegel de handelaar ook te voorkomen dat de klant afziet van een aankoop – een reëel risico in het proces dat een consument doorloopt. Tegelijk kan hij zijn klant een gepersonaliseerde winkelervaring bieden”, aldus countrymanager Henri Dewaerheijd.
Contacloos betalen
De spiegel werd vorig jaar al getest in een winkel in New York en zal vanaf dit jaar opduiken bij verschillende handelaars wereldwijd.
De Retail Mirror speelt ook in op de trend dat consumenten steeds minder problemen hebben om op een alternatieve wijze te betalen, in plaats van enkel met contant geld of de traditionele kaarten. Volgens Mastercard gaf de Europese consument in 2017 145% meer uit via contactloos betalen en waren er 42% meer winkels die deze betaalvorm aanvaardden.