De Chinese online retailer JD.com is in 2017 opnieuw sterk gegroeid: de omzet ging er bijna met de helft op vooruit en er was opnieuw sprake van winst. Ook voor het eerste kwartaal van 2018 verwacht het opnieuw een groei van meer dan 30%.
Hogere kosten drukken winst niet
De omzet van JD.com kwam in 2017 uit op 362,3 miljard yuan (46,4 miljard euro): goed voor een groei van 40,3% ten opzichte van een jaar eerder. Bij de directe verkoop aan consumenten was er sprake van een opmars van 39,5%, terwijl de andere diensten van JD.com met 49,9% groeiden.
Die sterke groei zorgde er ook wel voor dat de kosten bij JD.com flink de hoogte in schoten: zo gaf het bedrijf 39,4% meer uit aan logistiek en 46,9% meer aan marketing. Ondanks die hogere kosten wist JD.com in 2017 wel winst te maken, in tegenstelling tot een jaar eerder. In 2016 was er nog sprake van een verlies van 2 miljard yuan, terwijl in 2017 een nettowinst werd geboekt van 116,8 miljard yuan (15 miljard euro).
“Onze ongeëvenaarde online winkelervaring blijft de Chinese e-commerce hervormen en consumenten overtuigen, wat zorgt voor sterke groei in 2017”, zegt CEO Richard Liu. “Als we vooruitkijken dan blijven we gefocust op het gebruik van technologie, AI en big data om e-commerce te revolutioneren, terwijl we onze huidige infrastructuur blijven inzetten om onze partners te versterken.”