Prijzen redden statistieken
De prijzen gingen immers 2,7 procent hoger, waardoor de volumedaling van 0,5 procent ruim gecompenseerd werd. Die volumedaling kwam er ondanks het gunstigere koopdagenpatroon: maart 2012 telde immers een extra vrijdag en zaterdag, de twee belangrijkste omzetdagen van de week. De omzetstijging van 5 procent bij de foodverkopers was een andere belangrijke factor in het positieve cijfer over de maand maart.
De non-foodwinkels zagen hun omzet met ongeveer een procent groeien. Deze toename is volledig toe te schrijven aan de stijgingen van de prijzen. Verkopers van consumentenelektronica en vooral kledingzaken kenden relatief de meeste groei; bouwmarkten en verkopers van woninginrichting blijven het een stuk minder doen. De omzet bij postorderbedrijven en internetwinkels nam met 2 procent toe.
Over het hele eerste kwartaal van 2012 komt de Nederlandse detailhandel uit op een omzetstijging van 1 procent. Deze groei is echter volledig te danken aan de hogere omzetten van de supermarkten.