Starbucks investeert 10 miljoen dollar (8 miljoen euro) om over drie jaar een volledig recycleer- en composteerbare beker op de markt te brengen. De koffieketen verdeelt jaarlijks zo’n 6 miljard bekertjes, goed voor 1% van het wereldwijde totaal.
Het heft in eigen handen nemen
Het Amerikaanse koffiebedrijf Starbucks komt op de proppen met de zgn. NextGen Cup Challenge om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen. “In onze 28.000 koffiebars wereldwijd krijgen klanten vandaag al duurzaam geproduceerde koffie te drinken, maar de vraag naar duurzame bekertjes klinkt steeds luider,” zegt vice-president Colleen Chapman. “Niemand is tevreden met de technologische vooruitgang op dat vlak en daarom doen we vandaag een wereldwijde oproep naar ondernemers en de industrie om een beker te ontwerpen die echt recycleer- en composteerbaar is.”
De NextGen Cup Challenge moet de eerste stap worden in de richting van een globale end-to-end-oplossing die bekertjes wereldwijd van vuilnisbelten houdt of een tweede leven gunt als een ander bekertje, een servet of zelfs een stoel. De Challenge zal deelnemers voorzien van alle nodige fondsen en technische hulpmiddelen om zo snel mogelijk tot een globale oplossing te komen.
Starbucks is daarvoor een samenwerking aangegaan met Closed Loop Partners en hoopt open source oplossingen te creëren die ten goede zullen komen van iedereen die zich inzet voor het klimaat wereldwijd. Vorig jaar ontwikkelde Starbucks al een rietjesvrij deksel voor zijn Nitro Cold Brew Coffee en het Amerikaanse bedrijf experimenteert in het Verenigd Koninkrijk met een tax van 5 pence op het gebruik van zijn papieren bekertjes.