Retailbedrijven zullen dit jaar omgerekend een slordige 2,76 miljard euro investeren in Artificiële Intelligentie. Daarmee zijn ze volgens onderzoeksbureau IDC de grootste motor van AI wereldwijd, nog vóór de banksector.
AI-markt goed voor 15,52 miljard euro in 2018
In 2018 zal wereldwijd 19,1 miljard dollar, omgerekend dik 15,5 miljard euro, worden uitgegeven aan systemen voor cognitieve en kunstmatige intelligentie. Dat is ruim de helft meer (54,2% om precies te zijn) dan vorig jaar, zo becijferde onderzoeksbureau IDC. Volgens IDC zal in 2019 al 40% van alle digitale transformatie-initiatieven gebruik maken van AI-services en in 2021 zal liefst driekwart van de bedrijfsapplicaties er gebruik van maken.
Opmerkelijk: de retailsector zal dit jaar de banksector overvleugelen en het meeste geld uitgeven aan artificiële intelligentie. IDC raamt de gezamenlijke uitgave van retailers wereldwijd op 3,4 miljard dollar (ca. 2,76 miljard euro). Meer dus dan de banken, die zo’n 3,3 miljard dollar (of 2,68 miljard euro) zullen besteden en de voorbije jaren de toon zetten.
IDC ziet retailers vooral investeren in geautomatiseerde klantenservice, in deskundig winkeladvies en productaanbevelingen alsook in merchandising voor omnichannel-operaties.