“Alexa, zet je ketchup op m’n boodschappenlijstje?” Je kan vandaag al producten bestellen met je stem, chatbots staan voor een doorbraak in retail. Een voorproefje van wat de toekomst brengt, krijg je op het RetailDetail Congress.
De robot antwoordt
“Er gaan interessante dingen gebeuren in de retail”, zeggen Michiel Vandendriessche en Sam Hendrickx, co-founders en managing partners van Craftworkz. “We zien nu al in de VS wat er aan het gebeuren is met de Amazon Echo toestellen en met de virtuele assistent Amazon Alexa. Je kan nu al heel veel zaken online kopen met enkel en alleen je stem. Alles wat je nodig hebt, van Amazon, van Domino’s pizza’s, van Uber-taxi’s… kan je daar nu al bestellen via een chatbot. Je hebt geen knoppen meer nodig, geen aanraakscherm, gewoon een apparaatje en je stem.”
Ook bij ons breekt deze technologie door. Craftworkz ontwikkelde een chatbot voor Kinepolis op Facebook Messenger. Het idee is dat je op Facebook Messenger tegen Kinepolis kan praten en vragen kan stellen als “Welke films spelen er vanavond in Gent?” of “Wie speelt er allemaal mee in Patser?”. Een robot antwoordt automatisch en onmiddellijk op deze vragen in natuurlijke taal. “In de toekomst zouden we de chatbot kunnen verbinden met Amazon Alexa en kan je filmtickets bestellen met je stem.”
Craftworkz, een onderdeel van Xplore Group, is een softwarebedrijf dat zich bezighoudt met innovatieve technologieën in de brede zin van het woord. “We doen dit allemaal onder de noemer ‘prototyping’. Wij helpen dus klanten die willen experimenteren met nieuwe technologieën. Dit kan gaan van chatbots tot web platformen tot virtual reality.” Tijdens het RetailDetail Congress op 26 april verneem je meer details over deze case. Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je je plaatsen reserveren. Een event om niet te missen!