Zware investeringen
Het schrappen van de verzendkosten is een miljoeneninvestering, stipt algemeen directeur Daniël Ropers aan. Tot hiertoe werd een standaardbedrag van 1,95 euro in rekening gebracht bij elke bestelling. Ook de telefoondienst is een serieuze kostenpost, want die zal gebruik maken van een nummer aan lokaal tarief in plaats van een (vaak erg dure) servicelijn.
Niettemin is het de investering volgens de initiatiefnemers waard: deze nieuwe maatregelen moeten het online koopgemak nog verbeteren. Ropers zegt dat Bol.com kopers die nog niet overtuigd waren van het online winkelen, op deze manier alsnog over de streep wil trekken.
“Uit onderzoek blijkt dat verzendkosten inderdaad een belangrijke factor zijn bij online aankopen,” treedt e-marketingexpert Cor Molenaar Ropers bij. “Bol gebruikte het gratis verzendwapen al voor de overname van Ahold, want acties met gratis verzendkosten scoren goed. Ongetwijfeld zullen meerdere aanbieders dit overwegen en laten afhangen van de orderwaarde en de marge.”
Nieuwe groeistrategie
Bol.com was initieel gekend voor zijn grote online aanbod van boeken en cd’s, maar het assortiment werd ondertussen gevoelig uitgebreid met games, elektronica en huishoudelijke apparaten. Eerder dit jaar werd het bedrijf overgenomen door Ahold, het moederbedrijf van Albert Heijn.
De service-uitbreiding is volgens Molenaar dan ook een nieuwe groeistrategie: “Sinds de overname is de e-tailer het aanbod sterk aan het uitbreiden en wil het ook Bol.plaza tot een belangrijke aanbieder maken voor andere webwinkels. Bol wil het grootste online warenhuis van Nederland worden, met lokale afhaalpunten en ondersteuning van Albert Heijn.”