Landmarkt is een innovatieve verssupermarkt die de herkomst van producten, de kwaliteit en de smaak belangrijk maakt. De winkels bestaan uit een supermarktgedeelte, aangevuld met versafdelingen die veelal door toeleveranciers worden beheerd. Een groot deel van het assortiment is afkomstig uit de omgeving van de winkel. De eerste vestiging ging in april vorig jaar open in Amsterdam, sinds ruim een maand is het bedrijf ook actief is in het Gelderse Apeldoorn.
Uitbreiding op korte termijn
De aandacht voor lokale producten was een belangrijke reden voor de jury om Landmarkt uit te roepen tot Versmarketeer van het Jaar. In Het Financieele Dagblad zegt oprichter Harm-Jan van Dijk dat er in principe in iedere plaats met meer dan tachtigduizend inwoners ruimte is voor een Landmarkt. De eerste twee winkels en het opzetten van de organisatie zijn vorig jaar door elf informele investeerders gefinancierd voor 3,2 miljoen euro.
Nu is Van Dijk op zoek naar 2,5 miljoen euro om het aantal vestigingen te kunnen uitbreiden naar vier. Dan wordt volgens hem de formule levensvatbaar. “Dan zijn we conform de eisen van de bank gezond en kunnen we echt gas geven”, zegt hij. Van Dijk wil nog weinig zeggen over de omzet van het bedrijf, behalve dat Landmarkt meer omzet dan een gemiddelde supermarkt.