Bol.com wil ‘duurzaamheid’ opnemen als criterium waarop klanten kunnen filteren, maar dat blijkt niet eenvoudig. Een overkoepelende digitale database van duurzame keurmerken bestaat vandaag nog niet en daar is zeker nood aan, aldus de webwinkel.
Centrale databank
Bol.com toont vandaag al een vijftal duurzaamheidskeurmerken die samen een selectie van 3.000 producten opleveren, maar dat aantal zou veel hoger kunnen liggen als er een digitaal consulteerbare databank zou bestaan voor dergelijke keurmerken, zo laat de Nederlandse webwinkel weten aan De Standaard. Daarin zouden bekende duurzaamheidslabels als Max Havelaar, Fairtrade NL en Global Organic Textile Standard (GOTS) opgenomen moeten worden, maar ook minder bekende keurmerken die vaak nog geen database hebben.
“We hebben vandaag een team dat gegevens over producten en keurmerken verzamelt en koppelt aan de relevante artikelnummers,” vertelt duurzaamheidsverantwoordelijke Jori Ebskamp: “Dat proces gebeurt vaak handmatig, maar is net daarom tijdrovend en gevoelig voor fouten.” De webwinkel is daarom vragende partij voor een centrale databank waaraan alle producenten en aanbieders van duurzame producten, maar ook de e-commerbranche zelf zouden meewerken.
De oproep van Bol.com kan alvast rekenen op de steun van de Nederlandse Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal en van brancheorganisatie Thuiswinkel.org. Nog dit jaar wil de webwinkel voor elk van zijn productcategorieën de meest relevante duurzaamheidskeurmerken introduceren. Op termijn moeten klanten enkel producten met duurzaamheidskeurmerken kunnen selecteren, over de productcategorieën heen.