Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.
Zorgwekkende trend
Consumenten kunnen vrij makkelijk online op zoek gaan naar de laagste prijs voor een product en het over de Europese landsgrenzen bestellen. Maar voor handelaars geldt dat in de praktijk niet. In veel productcategorieën stoten ze op territoriale leveringsbeperkingen, opgelegd door de betrokken fabrikanten. Dat blijkt uit een recente Benelux-studie. 77% van de ondervraagde detailhandelaren zegt dat inkoopbeperkingen leiden tot hogere verkoopprijzen; 67% voelt zich beperkt in de mogelijkheid om klanten het volledige assortiment aan te bieden dat de merken elders verkopen.
“Zo zijn er concrete cases bekend van producten die op Nederlandse consumentenwebsites goedkoper worden aangeboden dan de prijs waaraan Belgische handelaars ze moeten inkopen”, verduidelijkt Mien Gillis van Unizo Retail. Volgens EuroCommerce, dat de Europese retailsector vertegenwoordigt, gaat het om een verontrustende trend. “Het contrast tussen fabrikanten die de voordelen van de interne markt ten volle benutten voor zichzelf maar ze beperken voor detailhandelaren, kost consumenten elke dag miljoenen euro’s”, zegt directeur-generaal Christian Verschueren. Hij verwijst in dit verband onder andere naar een onderzoek van de Europese Commissie naar mogelijk machtsmisbruik door AB InBev. Minister Kris Peeters heeft al aangekondigd dat hij het probleem op de Europese agenda wil zetten.