AB InBev investeert in alternatieve supermarkt
Begin dit jaar opende Marqt in Den Haag de eerste vestiging buiten Amsterdam en omgeving. Later dit jaar moeten daar twee winkels in Rotterdam, een vestiging in Amstelveen bijkomen. Ook komt er een derde winkel in Amsterdam. Voor 2013 heeft Marqt de ambitie nog zeven nieuwe winkels te openen, waardoor het totaal op vijftien moet komen.
Marqt mikt op klanten die niet tevreden zijn over het aanbod in de reguliere supermarkten, maar die ook geen tijd of zin hebben om verschillende speciaalzaken af te gaan. In de formule worden producent en klant rechtstreeks samengebracht. In februari van dit jaar kregen de groeiplannen van de formule vleugels door een investering van het Belgische Verlinvest, het investeringsfonds van de oprichtersfamilie achter brouwerijgigant AB InBev.
De ambitie voor de langere termijn is om tot twintig vestigingen te komen. Volgens Meike Beerens heeft de keten met relatief hoge prijzen weinig last van de crisis. “Het gaat om kwaliteit. Die overleeft altijd”, zegt ze. Marqt werd in 2008 door Quirijn Bolle opgericht.