Onlineretailer Wehkamp en elektroketen BCC worden exclusieve alliantiepartners: vanaf oktober starten de formules een grote strategische samenwerking, die in fases steeds verder zal worden uitgebreid.
“Niemand kan in zijn eentje in alles het beste zijn”
Wehkamp zal door de samenwerking voor het volledige assortiment elektronica en huishoudelijke apparaten’voortaan beroep doen op BCC, terwijl het fulfilmentproces ook voor BCC compleet via Wehkamp zal verlopen. De samenwerking gaat eind oktober van start en binnen een jaar moeten alle activiteiten en services zijn geïmplementeerd. Op termijn moeten klanten van beide bedrijven gebruik kunnen maken van elkaars serviceproposities, zoals installatie, reparatie, betaaloplossingen, bezorgservices, maar ook van de fysieke locaties van BCC voor beide klantgroepen. Op die manier krijgen beide formules ook een omnichannelpoot.
“Klanten van beide retailers krijgen zo het beste van twee werelden: nog meer service en een breder assortiment”, klinkt het in een gezamenlijk persbericht. Met de samenwerking willen de retailers een sterkere positie in een concurrerende markt krijgen. BCC ging in september vorig jaar ook al een partnership aan met Bol.com.
Naar een gebundelde omnichannel-propositie
BCC-topman Herman Bramer is “heel blij met deze samenwerking met Wehkamp, die volledig past in onze visie op hoe retail en de elektronicamarkt zich ontwikkelen. Wij geloven in samenwerking en partnerships, niemand kan in zijn eentje in alles het beste zijn. Met de eerste stap ontsluiten we ons assortiment voor de Wehkamp-klant, op termijn bundelen we onze netwerken en services tot een unieke propositie.”
Voor Wehkamp maakt de samenwerking deel uit van de verdere groeistrategie van de formule, zegt CEO Piet Coelewij: “Wij richten ons vooral op mode, wonen, beauty en baby/kids, daar zijn we ontzettend goed in. Voor alle andere categorieën, die relevant zijn voor gezinnen, investeren we in partnerships. Als bijvoorbeeld in dit geval de wasmachine het plotseling niet meer doet, willen we die natuurlijk ook aan onze klanten kunnen blijven bieden, want bij gezinnen is de wasmand altijd vol.”
Steeds meer retailers begrijpen dat ze het niet langer alleen kunnen en sluiten strategische partnerships. Zo raakte deze week nog bekend dat supermarktgroepen Carrefour en Tesco samen gaan inkopen, en ook Auchan, Casino, Schiever en Metro starten een inkoopgroepering.