In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.
Stijgende kosten
De omzetgroei is vooral het gevolg van de overname van de Heineken Groothandelsactiviteiten. Het bedrijf werkt naar eigen zeggen hard aan de verdere integratie van deze activiteiten en gelooft sterk in de kansen op gebied van omzet en logistieke voordelen. Toch moet directievoorzitter Koen Slippens toegeven dat Sligro dit jaar een moeizame start kende: “We zien per saldo groei in onze afzetmarkten, al lijkt die minder sterk dan we oorspronkelijk hadden verwacht.” Het tweede kwartaal toonde wel lichte verbetering.
De druk op de winstcijfers is te wijten aan stijgende kosten als gevolg van acquisities, en ook aan de voorbereidingen voor de opening van Sligro-ISPC Antwerpen, later dit jaar. In de cijfers zijn overigens de resultaten van supermarktketen Emté – waarvan de verkoop op 2 juli werd afgerond – niet meegenomen. Die boekte een nettowinst van 4 miljoen euro, een toename van 2 miljoen ten opzichte van vorig jaar.
Sligro ziet zijn afzetmarkten herstellen na een trage start van het jaar, maar vooralsnog in een iets lager tempo dan gedacht. “Wij schatten in dat de marktgroei op jaarbasis tussen de 2,5% en 3,5% zal bedragen.” Het bedrijf verwacht voor het volledige jaar een bedrijfsresultaat te realiseren van ongeveer 55 miljoen euro. Tot slot deelt Sligro nog mee dat Willem-Jan Strijbosch na een periode van bijna 8 jaar als directeur foodservice, zijn carrière buiten de groep zal voortzetten. Over een opvolger wordt later gecommuniceerd.