Maxeda, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Praxis en Brico, publiceerde zopas degelijke bedrijfsresultaten. In Nederland gaan de zaken beter dan in België. De groep wil groeien met kleinere stadswinkels.
Stijgend consumentenvertrouwen
De groep zag afgelopen boekjaar de omzet met 5 miljoen euro dalen tot 1,35 miljard euro. De nettowinst echter verdrievoudigde tot 24 miljoen euro, meldt het FD, dat het jaarverslag van de retailer kon inkijken. In Nederland noteerden de winkels een vergelijkbare groei van 1,3%. De doe-het-zelfmarkt doet het er beter, dank zij een stijgend consumentenvertrouwen en een herstel van de huizenmarkt. Maxeda bouwt Formido-winkels om naar de Praxis-formule en opent kleine stadswinkels onder de naam Praxis city store. In België was er echter een daling met 2%. Brico rolt er een multiformaatstrategie uit met grote Brico Planit bestemmingswinkels, Brico buurtwinkels en Brico City stadswinkels.
Maxeda zal de investeringen in het komende boekjaar licht opvoeren en gaat verder met de uitrol van stadswinkels. Online groeit maar speelt in doe-het-zelf nog een beperkte rol, meldt de retailer, die voorzichtig is in z’n prognoses omdat de markt onzeker blijft. De groep baat in de Benelux in totaal 383 bouwmarkten uit en stelt ongeveer vijfduizend mensen tewerk. De belangrijkste aandeelhouders zijn investeringsfondsen KKR en Alpinvest.