Ondanks een dalende omzet wist Albert Heijn in België vorig jaar wel 40% meer winst te maken. De expansie van de keten gaat verder, met franchisewinkels.
Verplichte verkoop
In 2017 realiseerde Albert Heijn in België een omzet van 364 miljoen euro, een daling met 4% tegenover 2016. Dat achterhaalde De Tijd. De daling van de omzet was het logische gevolg van de verplichte verkoop van zeven winkels, een voorwaarde die de Belgische mededingingsautoriteit oplegde voor de fusie tussen Ahold en Delhaize. De bedrijfswinst van Albert Heijn België steeg echter met 40% naar 5,7 miljoen euro.
Momenteel heeft de keten 38 winkels in België. Daar komen er dit najaar nog minstens drie bij: Ternat, Zaventem en Ronse. Telkens gaat het om franchisewinkels, waardoor het hoofdkantoor de kosten in de hand weet te houden. Gisteren meldde RetailDetail al dat het expansieritme van de retailer niet vertraagt en dat er nog tientallen projecten voor nieuwe Belgische winkels in de pijplijn zitten.