Volgens het Europese Hof van Justitie is de vorm van chocoladereep KitKat niet echt onderscheidend. Het is de zoveelste uitspraak in een dispuut met concurrent Leo dat al 11 jaar aansleept. Toch is hiermee de zaak nog niet ten einde.
Terug naar af
Al sinds 2002 probeert Nestlé in Europa het alleenrecht te krijgen op de specifieke vorm van KitKat, een tablet met vier repen die je kan afbreken. Dat leek aanvankelijk ook te lukken: het merk kreeg in 2006 een beschermde status van het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie (BIEEU), maar concurrent Cadbury (de producent van Leo en nu deel van Mondelez) tekende protest aan. Dat leidde tot een reeks gerechtelijke uitspraken en beroepsprocedures.
Afgelopen woensdag besliste het Europese Hof van Justitie dat KitKat geen recht heeft op merkbescherming omdat het specifieke design niet in alle Europese landen wordt geassocieerd met het merk. Daarmee volgde het Hof een eerder advies van de advocaat-generaal. Een zware tegenslag voor Nestlé, maar het concern geeft de strijd nog niet op. De zaak gaat nu terug naar het BIEEU dat opnieuw zal moeten beslissen of de vorm van KitKat onderscheidend genoeg is. Wordt alweer vervolgd, dus.