De ‘eerlijke’ luxesupermarkten van Marqt slagen er niet in om winst te maken, ook al bestaat de keten ondertussen tien jaar. Brengen een nieuwe CEO en aandeelhouders verandering?
Nog geen euro winst, ondanks trend
Uit de recentste jaarrekening van Marqt blijkt dat de supermarktketen nog geen euro winst heeft behaald, schrijft RTL Z. Het nettoverlies bedroeg vorig jaar 1,1 miljoen euro. In 2016 stond de keten 1,4 miljoen euro in het rood. Oprichter Quirijn Bolle had eerder nochtans beloofd in 2017 winst te gaan maken. Toch heeft de formule, die staat voor “smaakvolle en eerlijke producten die met zorg voor de natuur, dier en mens tot stand zijn gekomen”, inmiddels vijftien vestigingen en past het concept ook in de tijdsgeest. Nederlanders geven al zeven jaar lang elk jaar meer geld uit aan duurzaam geproduceerde voeding, berekende het ministerie van Economische Zaken.
Wat er dan misgaat, is volgens experts het prijsniveau en de marketing. Paul Moers en Jan-Willem Grievink verklaren aan RTL Z dat de prijsverschillen tussen Marqt en traditionele supermarktketens, die steeds meer ook zelf biologische en duurzame voeding aanbieden, te hoog oplopen. Er is ook niet genoeg marketing om de positionering en het verhaal van Marqt te ondersteunen.
Nieuwe aandeelhouders en CEO
Ondertussen raakt de keten ook aandeelhouders kwijt: vorig jaar verliet Verlinvest, het investeringsvehikel van Belgische oprichtersfamilies achter AB InBev, het schip. De plaats werd ingenomen door Triodos Bank en Social Impact Ventures, die 1,2 miljoen euro vers kapitaal in de foodformule injecteerden. Vraag is hoe lang zij het verlies blijven tolereren: ofwel moet er snelle groei komen, ofwel azen de investeerders mogelijk op een verkoop.
Af te wachten valt eerst of nieuwe CEO Joost Leeflang het tij kan keren. Hij trad vorige maand als nieuwe topman bij Marqt, na een decennialange carrière bij Philips en ervaring als coach voor duurzame ondernemingen.