Danone tekende in de eerste jaarhelft lichte groei op, met dank aan de Chinezen die veel babypoeder kochten en Noord-Amerika, waar zuivel weer aanzwelt. Europeanen lustten daarentegen minder van de yoghurtjes.
Danone gaat voor dubbelcijferige winstgroei
In de eerste jaarhelft haalde Danone een omzet van 12,5 miljard euro, een lichte groei ten opzichte van de 12,2 miljard euro vorig jaar. De nettowinst steeg wel spectaculair: met 23,5% tot 1,2 miljard euro. Op vergelijkbare basis groeide de operationele winst met 7,9% naar 1,78 miljard euro.
De Franse zuivelproducent raakt daarmee net niet aan de analistenverwachtingen wat de winst betreft, maar de omzet overtreft die wel. Voor 2018 verwacht de zuivelgigant een dubbelcijferige winstgroei per aandeel – exclusief dan wisselkoerseffecten en de verkoop van Yakult, dat het in februari van de hand deed.
Stabilisatie onderweg in Europa
Vooral het babypoeder van de groep doet het dankzij de hoge Chinese vraag goed: Danone doet het in China beter dan de babymelk van concurrenten Nestlé en Reckitt Benckiser en zag de verkoop er met 30% stijgen, met dank aan expansie via e-commerce en babywinkels. Ook met de zuiveltak gaat het beter: in Europa tekent Danone nog negatieve groei op, maar in de Verenigde Staten geraken de yoghurtproducten stilaan weer in zwang. “De markt is nog niet gestabiliseerd, maar het boekt vooruitgang. Door die vooruitgang geloven we dat de stabilisatie er snel komt”, zegt CFO Cecile Cabanis over de Europese omzet.
In Marokko deelde een boycot, uitgeroepen op sociale media, een stevige tik uit aan het concern: de laatste maanden liep de omzet er met zo’n 40% terug, nadat consumenten er protesteerden tegen hoge prijzen. Zonder die boycot had Danone buiten Noord-Amerika wel een positieve groei opgetekend in de zuivelverkoop, beweert Cabanis.
Waters waren eveneens een sterke categorie voor Danone: de omzet ging er met 4,5% omhoog, flink meer dan de 1% groei die rivaal Nestlé, volgens Bloomberg, in de categorie realiseerde.