Er is werk aan de winkel voor Ahold Delhaize in de Verenigde Staten, zegt beurshuis Berenberg. De retailer laat teveel betijen, terwijl de concurrentie zienderogen toeneemt: grote investeringen zijn noodzakelijk omdat de groep veel te duur is.
Prijsoorlog
Woensdagochtend presenteert de nieuwe CEO Frans Muller voor het eerst de kwartaalcijfers van Ahold Delhaize. Hij incasseerde vandaag al een schot voor de boeg vanwege de analisten van investeringsbank Berenberg: die hebben de Amerikaanse business van de retailer doorgelicht en ze zijn not amused, zo meldt De Tijd. De retailer moet dringend zowat 1,6 miljard dollar investeren in zijn prijzenbeleid, zijn winkels en zijn klantentevredenheid, zo klinkt het.
Wat is het probleem volgens het rapport? Ahold Delhaize zou in de VS wel 25% duurder zijn dan Walmart en 10% duurder dan Kroger. Door de snelle expansie van Lidl en Aldi op de Amerikaanse markt is er immers een prijsoorlog aan de gang, maar de winkelketens van de fusiegroep – waaronder Food Lion, Giant, Hannaford en Stop & Shop – reageren onvoldoende en moeten de rol lossen. Daarnaast blijft Ahold Delhaize ook achterophinken inzake e-commerce, waar Amazon en Walmart de winnaars zijn.
Het klopt dat investeringen in online op de marges zullen drukken, geeft het beurshuis toe, maar ze zijn noodzakelijk op de lange termijn. Na het verkoopadvies van Berenberg daalt het aandeel Ahold Delhaize op de beurs.