40% meer omzet na ombouw
Van Eerd zegt in een interview met NRC Handelsblad dat de successen die Jumbo met Super de Boer heeft geboekt, alle verwachtingen overtreffen. “De winkels draaien 40 procent meer omzet, terwijl we 25 procent al helemaal te gek hadden gevonden. Dit heeft ons zoveel vertrouwen gegeven dat we de overname van C1000 hebben aangedurfd”.
De volgende ombouwoperatie staat dan ook alweer voor de deur, al zijn de omzetverwachtingen daar minder hoog volgens Van Eerd. “C1000 is commercieel een heel ander verhaal. Super de Boer was een formule op het einde van zijn levenscyclus: daar kwam bijna geen rendement meer uit. In onze branche praten we graag over omzetten per vierkante meter. Wel, Super de Boer bengelde onderaan, op een gemiddelde van 125 à 130 euro per vierkante meter per week, per winkel.”
Daarentegen zitten de pas opgeknapte winkels van C1000 Rood (met wekelijks 180 euro/m²) en Jumbo zelf (met 200 euro/m²) zitten aan de bovenkant. Van Eerd: “Dan ga je dus niet meer zo’n omzetsprong maken als bij Super de Boer. We moeten het halen uit synergie en kostenreducties.”
Frustraties met argumenten wegwerken
Onder C1000-ondernemers bestaat frustratie over het feit dat bij de bekendmaking van de overname nog stellig was gemeld dat het bedrijf met twee formules verder zou gaan, terwijl enkele maanden later alsnog het doek viel voor de C1000-formule.
Van Eerd zegt geen keuze gehad te hebben. “We hebben de formules tot in het kleinste detail laten uitgraven, en daar kwam uiteindelijk Jumbo overtuigend als de sterkste formule uit. Ik denk dat we iedereen kunnen overtuigen van deze strategie.”