Eerst de centen, dan de mensen?
De Nederlandse consument is er blijkbaar van overtuigd dat bij voedselproducenten geldgewin gaat boven gezondheid, bijkt uit de resultaten van een onderzoek van het Nederlandse adviesbureau The Food Agency. 65% van de respondenten was het “eens” (35%) of “helemaal eens” (30%) met deze stelling, amper 19% was het “oneens” (12%) of “helemaal oneens” (nauwelijks 7%).
Jongeren tussen 18 en 34 jaar zijn het opvallend genoeg iets minder vaak eens met die stelling (62%). Een mogelijke reden hiervoor is – volgens The Food Agency – dat jonge mensen minder bezig zouden zijn met hun gezondheid. Toch is het verschil met de andere leeftijdsgroepen vrij miniem: de Nederlanders tussen 35 en 49 waren met 67% het wantrouwigst.
Ook volgens de breuklijnen “opleiding” en “geslacht” was er nauwelijks een significant verschil te vinden. Mannen zijn het wel vaker “helemaal eens” met de stelling dan vrouwen (31% tegenover 28%), maar vrouwen zijn het dan weer meer ‘gewoon’ “eens” (34% tegenover 37%). Laag opgeleiden (61%) stellen zich wel minder vragen dan gemiddeld en hoog opgeleiden (66% en 65%).
Het adviesbureau vreest verder dat dit wantrouwen niet het gevolg is van de bankencrisis en de vertrouwensbreuk die deze heeft veroorzaakt bij de consument. Uit eerder onderzoek bleek immers dat het aantal merken dat vertrouwen uitstraalt naar de consument flink is gedaald tussen 1997 en 2008.