Zippin, een onbemande en kassaloze concurrent voor Amazon Go, heeft in San Francisco een eerste volautomatische winkel geopend. De startup wil er haar geautomatiseerde winkeltechnologie, die met camera’s en schapsensoren werkt, demonstreren in een levensechte retailomgeving.
Met camera’s en schapsensoren
De opening van de eerste Amazon Go, het kassa- en contactloze winkelconcept van Amazon, was een symbolisch belangrijke stap in een breed gedragen beweging richting onbemande en kasaloze retail. Transacties zonder kassier worden tegen 2022 goed voor 78 miljard dollar (zo’n 70 miljard euro), voorspelt Juniper Research; in 2017 gebeurden nog ‘maar’ 9,8 miljard dollar (8,5 miljard euro) aan betalingen zonder kassamedewerker.
Zippin, een startup uit San Francisco met ex-medewerkers van onder andere Amazon, is één van de spelers die de beweging in de Verenigde Staten wil dragen. “Consumenten verspillen in de VS bijna 37 miljard uur per jaar terwijl ze in de rij staan, waarvan een aanzienlijk deel aan de kassa’s van winkels”, klinkt de redenering van CEO Krishna Motukuri. Die frustratie zorgt dan ook voor een grote golf aan retailers en vastgoedeigenaren die een frictieloze winkelervaring willen bieden.
Hoewel het resultaat en de beleving hetzelfde zijn, pakt Zippin het daarbij wel iets anders aan dan Amazon: de startup gebruikt behalve camera’s om klanten te volgen ook slimme schapsensoren. Daardoor zou het systeem ook in een drukke winkel accuraat werken.
Enkel toegang via privéuitnodiging
In San Francisco biedt Zippin momenteel via privéuitnodiging toegang tot zijn conceptwinkel. Vanaf midden september zal de winkel ook tijdens beperkte uren open zijn voor het publiek. Het is evenwel niet de bedoeling dat Zippin zich ontpopt tot een winkelketen. Het bedrijf wil integendeel haar softwareplatform commercialiseren “voor elke winkelier die autonoom afrekenen zonder check-out wil aanbieden”. De winkel dient dan ook als een showroom en leeromgeving.
Shoppers gebruiken er een app, die hen een toegangssleutel (QR-code) geeft die kan worden gescand om toegang te krijgen tot de winkel. Overheadcamera’s volgen de bewegingen van klanten terwijl ze zich in de winkel bewegen (zonder gezichtsherkenning), camera’s en slimme schapsensoren volgen wanneer en welke producten worden opgepakt of teruggezet. Door deze twee methodes te combineren, kan Zippin naar eigen zeggen de juiste items in de virtuele winkelwagentjes van de juiste klanten plaatsen.