Pernod Ricard, de op één na grootste drankengroep ter wereld, groeide in zijn vorige boekjaar dankzij China en India. Toch blijft de winst onder de verwachtingen, volgens de groep door hogere grondstofprijzen.
Groei ondanks “geopolitieke en monetaire onzekerheden”
Pernod Ricard, tweede in sterkedranken na Diageo, zag in het gebroken boekjaar 2017/2018 de omzet met 6% stijgen. Vooral China en India deden het goed: de omzet maakte er sprongen van respectievelijk 17 en 14%. In de Verenigde Staten was er sprake van een robuuste groei van 4%. In Europa zetten tegenvallende resultaten in Frankrijk en Spanje echter een domper op de feestvreugde.
Ook de winstcijfers waren voor analisten een tegenvaller: in het voorbije boekjaar, dat op 30 juni afliep, steeg de operationele winst in lijn met de verwachtingen met 6,3% naar 2,36 miljard euro. Dit jaar verwacht de producent van Absolut-wodka en Jameson-whisky echter een operationele winstgroei tussen de 5 en 7%, terwijl analisten uitgingen van 7,4%. De drankengroep zegt dat ze te kampen heeft met geopolitieke en monetaire onzekerheden op het wereldtoneel, terwijl ook de kostprijs van grondstoffen stijgt. De maker van Ricard en Chivas Regal heeft het dan met name over de prijzen voor cognacdruiven en agave voor tequila.