Zo’n 480 merkproducten van multinational Unilever verdwijnen uit de schappen bij hypermarktketen Kaufland, door een conflict over inkoopcondities. Het gaat om referenties van bekende merken als Knorr, Magnum, Lipton en Dove.
“Geen commentaar”
Volgens Kaufland heeft Unilever eenzijdig de prijzen ‘drastisch’ verhoogd, wat voor de retailer onaanvaardbaar is. “De nieuwe voorwaarden laten ons niet toe om onze klanten naast een ruime keuze en een hoge kwaliteit ook de best mogelijke prijs te bieden. En dat zijn toch de belangrijkste beloften die we onze klanten geven,” zo stelt Andreas Schopper, hoofd inkoop bij Kaufland Duitsland, in een mededeling van het bedrijf. Unilever wilde geen commentaar geven, ondanks een verzoek van het Duitse vakblad Lebensmittel Zeitung. “We hebben alleen onderhandelingen met onze handelspartners”, heet het.
De delistings worden sinds afgelopen weekend gecommuniceerd in de Kaufland-vestigingen, lege plekken in de schappen vult de discounter voornamelijk met eigen merken. De retailer zou daarnaast van plan zijn om andere merken op te nemen. Ook in Bulgarije, Polen, Roemenië, Slovakije en Tsjechië stopt het bedrijf met het plaatsen van bestellingen. Kaufland is een onderdeel van de Schwarz-groep, net als Lidl. De keten heeft meer dan 1200 vestigingen in Duitsland en Oost-Europa, en wil nu ook de Australische markt betreden.
Het conflict illustreert nogmaals dat de handelsrelaties tussen retailers en fabrikanten onder hoogspanning staan, in heel Europa. Inkoopgroeperingen en winkelketens zetten hun leveranciers onder druk om betere inkoopvoorwaarden af te dwingen. Eerder dit jaar was er nog een stevig geschil tussen inkoopcombinatie Agecore – waartoe ook Colruyt behoort – en merkfabrikant Nestlé. Dat leidde tot een boycot van meer dan 200 producten gedurende verschillende maanden. En in de zomer van 2016 haalde Ahold Delhaize 28 verschillende producten van Kraft Heinz uit de rekken in een gelijkaardig conflict.