Albert Heijn start in Nederland een campagne tegen verpakkingen en voor recycling. Tegen 2025 engageert de supermarktleider zich om 25% minder verpakkingen rond het assortiment te hebben.
Infomercial over verpakking
Na een eerste informatieve reclamecampagne over suiker, lanceert Albert Heijn nu een tweede reclamecampagne met een maatschappelijk kantje: in een nieuwe spot toont de supermarktketen hoe het zelf naar minder verpakkingen en meer recycling evolueert, maar ook hoe klanten zelf kunnen bijdragen.
Samen met onder meer Milieu Centraal wil de retailer klanten informeren over de stappen die gezet worden om minder verpakkingsmateriaal te gebruiken, het nut van verpakkingen en over het scheiden van afval. Op alle huismerkproducten komt bijvoorbeeld een weggooiwijzer, maar AH belooft ook zelf nog meer te gaan verduurzamen, onder andere door minder en beter recyclebare verpakkingen te gebruiken.
Vier miljoen kilo minder in 2018
“We hebben al heel wat stappen gezet. Dit jaar besparen we al vier miljoen kilo aan verpakkingsmateriaal en we gaan nog veel meer doen”, zegt commercieel directeur Marit van Egmond. Ze wijst er echter meteen ook op dat verpakkingen vaak hun nut hebben, en dat die voor elk product zorgvuldig moet worden bekeken. Zo vervangt AH voortaan het plastic deksel op een bakje aardbeien door folie.
Tegen 2025 neemt Albert Heijn zich voor om alle verpakkingen van huismerkmerkproducten 100% recyclebaar te maken. In dat jaar moeten er ook 25% minder verpakkingen zijn, oftewel zo’n 20 miljoen kilo verpakkingsafval minder. De aanpak van Albert Heijn richt zich op vier thema’s: verminderen, hergebruiken, recyclen en hernieuwen. Nu al worden bijvoorbeeld herbruikbare zakjes voor groente, fruit en brood in de winkels geïntroduceerd, worden de waterflesjes dunner en stopt de grootgrutter met de typische zwarte vleeswarenschaaltjes.