Bol.com experimenteert met leveringen binnen de twee uur. Vanuit een nieuw distributiecentrum in Duivendrecht worden de pakjes in Amsterdam met de elektrische bakfiets geleverd.
Met de bakfiets in Amsterdam
De snelle leveringen zijn momenteel wel slechts een proefproject in enkele buurten in Amsterdam. Het project loopt in samenwerking met PostNL: de leveringen in de ‘last mile’ zelf gebeuren met elektrische bakfietsen, wat volgens logistiek manager Wouter Barkman “minder files en uitstootneutraal” als voordelen heeft. Voor leden van de abonnementsdienst van bol.com is de dienst gratis, andere klanten betalen een leveringskost van 4,99 euro.
Het aanbod is beperkt tot een vijfduizendtal ‘fast movers’: producten die goed verkopen en snel nodig zijn, zoals “speelgoed, erotische producten, vaatwastabletten tot babymelkpoeder en pampers”. Zeker de luiers verkopen erg goed in het systeem, schrijft NRC, want “als de nood hoog is, zijn de bezorgkosten geen punt”. Ook cadeaupakketten van Rituals en rekenmachines doen het opvallend goed, ziet Barkman.
Uit het proefproject haalt Bol.com ook weer data: Brakman ziet het als “een plek om te leren over welke producten relevant zijn en wanneer mensen hun bestelling willen laten leveren”. En ondertussen is het Nederlandse e-commerceplatform ook de expresdienst van Amazon, Amazon Now, voor.